3 simpele manieren om stress te verminderen

3 simpele manieren om stress te verminderen

Gezondheid Stress Ontspannen Relaxen

Als stress volksziekte nummer 1 is en je reduceerd jouw stressniveau, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Voor veel mensen is het nog onduidelijk hoe stress invloed kan hebben op hun gemoedstoestand. Ergens weten we het wel, maar we blijven vaak doorgaan met het gene wat we doen. Met alle gevolgen van dien. Daarom leek het me goed de meest voorkomende dagelijkse stress factoren te bespreken. Op deze manier kan jij ze langzaam uit je leven verwijderen.

Het verwijderen van social media

Er komt steeds meer onderzoek naar buiten hoe slecht social media voor je kan zijn. Misschien heb je pas geleden nog het interview gehoord van één van de voormalige CEO’s van Facebook? Daarin legde hij uit, dat social media verslavend wordt gemaakt met de nieuwste technieken. Ook zijn er hersenscnas gemaakt die laten zijn dat mensen die aan social media verslaafd zijn, een vergelijkbare beschadigde hersenstructuur hebben als cocaine verslaafden. Dit zou al genoeg moeten zeggen en toch is er nog veel meer aan de hand. Laten we er een paar punten opnoemen:

  1. Sociale druk Mensen kunnen nu eenmaal oordelen, maar op social media lijkt dat nog erger te zijn. Als je tijdens het scrollen al die negatieve meningen tegen komt, komt dat bewust of onbewust binnen. Je krijgt zo een hoop negativiteit in je geest, die binnen de normale maatschappij niet zo impliciet ervaren zou worden. Stel je voor dat je dit van iedereen in het echte leven te horen krijgt. Daar wordt je stress niveau niet beter van.
  2. Het gevoel van gelukkig, slank of hip moeten zijn Inprinciepe zou je de woorden gelukkig, slank of hip met allerlei andere worden kunnen vervangen. Veel mensen hebben vaak het gevoel dat ze extra moeten presteren om het evenbeeld van hun vrienden te evenaren. Dit kan zorgen voor veel druk en stress. En als je dit niet lukt, om wat voor reden dan ook, kan je er een laag zelf-beeld van krijgen. Zeker voor tieners kan de druk enorm zijn, en de gevolgen zijn dan ook vaak niet te overzien.
  3. Het verwijderen van social media geeft je tijd extra om leuke dingen te doen die stress verminderen.

Dit is ook zeker een belangrijk punt. Niet alleen reduceer je stress door het verwijderen van je accounts, maar je helpt je zelf ook door activiteiten te gaan ondernemen die leuk zijn en stress verminderen. Dat zijn twee vliegen in één klap!...

Welke activiteiten kun je ondernemen om stress te verminderen?

Wandelen in de natuur is één zo’n activiteit die onmiddelijk zorgt voor het verminderen van stress. Je kan tijdens het wandelen alles even laten voor wat het is. Daarnaast is de natuur een gebied die inspirerend is en prikkelvrij. Vaak voelen mensen zich opgeladen na een wandeling in de natuur. Het kan ook zijn dat het chaos blijft in je hoofd tijdens het wandelen. In dat geval heb ik een paar tips voor je. Veroordeel jouw gedachten niet tijdens het wandelen. Dit zorgt alleen maar voor weerstand tegen de gedachten en willen nu met veel meer kracht zich laten zien. Trap daar dus niet in! Laat je gedachten als wolkjes voorbij komen en voel dat je op een gegeven moment rust ervaart. Een andere tip is om je bewustzijn bij je lichaam te houden. Bijv net zoals jij je teen voelt, kan je ook je lichaam voelen. Hoe meer jij je lichaam voelt, hoe minder je last hebt van negatieve gedachten en emoties. Mocht je nou wel veel emoties voelen tijdens het wandelen, omarm ze dan met je bewustzijn. Het kan zelfs zijn dat je een traantje laat, maar dat schoont je emotionee systeem op. Verder kan je tijdens het wandelen gewoon kijken naar de omgeving. De bomen die waaien, het getjilp van de roodborstjes of bekijk de havik die aan het jagen is. Je zal zien dat als je daar meer op concentreerd, alles leeg in je hoofd wordt. Daarom is wandelen in de natuur een ideale manier om stress te verminderen.

Mediteren om stress te verminderen

Wie heeft er in deze tijd nog niet van gehoord? Mediteren is een heilzame tool om stress snel te verminderen. Er zijn wel honderden meditatie technieken voor allerlei doeleinden. Alleen, wat de meeste technieken wel doen is stress verminderen. Het is belangrijk om de juiste meditatietechniek te vinden. Ik vind mindfulness of de ademvolgen de fijnste manier van meditatie om stress te verminderen. Het bijkomende voordeel van deze twee meditatie technieken is dat ze met voldoende oefening blijvende resultaten krijgen. Zo merk je bijvoorbeeld bij het volgen van je adem (wat dicht bij de vispasana meditatie ligt) dat er bepaalde aspecten van je persoonszijn naar voren komen, die voorheen niet of minder zichtbaar waren. Zo kan je tijdens je meditatie een soort identiteit ervaren, die los is van gedachten, maar wel heel prettig aanvoeld. Deze kwaliteiten die vanuit het simpele Zijn onstaan kun je oefenen, zodat ze blijvend effect op je hebben. Een paar van die kwaliteiten zijn:

  • Innerlijke rust
  • Innerlijke balans
  • Blijheid zonder reden
  • Innerlijke stilte ervaren

Als je leert deze kwaliteiten steeds meer te ontwikkelen, word je een meer gelukkiger mens en misschien nog wel belangrijker je vermindert jouw stress niveau aanzienlijk. Ik zou zeggen; neem deze tips mee en kijk of je ze kan toepassen als het goed voor je voelt. Je hoeft immers niet meegerekend te worden als één van de mensen die bij de volksziekte nummer 1 hoort, toch? Ik hoop iets te kunnen bijdragen aan het verminderen van jou stress, zodat je weer in een rustiger vaarwater komt. Als je vragen hebt kun je ze hieronder stellen. Geniet van je stressvrije dag,

relax
Gepubliceerd door: Lisa

Exotic Must Know

Open gesneden avocado bloem

Eén Avocado bevat 15 gram vet!

Wist je dat 100 gram avocado 15 gram vet bevat? Dat zijn veelal gezonde vetten die goed zijn voor je lijf. 100 gram avocado is 160 calorieën. Dus ondanks dat avocado's gezond zijn zijn en veel voedingsstoffen bevatten, zijn het wel kleine calorie monstertjes.

Eet zoveel mogelijk kleurrijke voeding

Groente en fruit die veel kleur bevatten, bevatten veel gezonde voedignsstoffen. Eet dus zo kleurrijk mogelijk en varieer! Dan krijg je zoveel mogeljk verchillende voedingsstoffen binnen.

Wist je dat komkommer en watermeloen familie zijn?

Komkommer en watereloen stammen allebei af van de tweezaadlobbige planten, het is dus familie van elkaar.

Je haar en huid hebben ook gezonde voeding nodig

Om je haar mooi glanzend te houden heeft ook je haar verzorging nodig vanuit binnenuit. Droog en breekbaar haar kan het gevolg zijn van slechte eetgewoontes en een tekort aan voedingsstoffen. Voedsel met Omega-3 vetten, zoals vette vis en noten, laten je haar weer glansen. Omdat je haar bijna pure lichaamseiwitten zijn, is het logisch dat proteïnerijke producten je haar versterken. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel en eieren.