Tips en tricks voor een slanke barbecue

Tips en tricks voor een slanke barbecue

Gezondheid Voeding Recepten Zomer & bbq

Het zomerseizoen staat voor de deur. Je merkt het aan de temperaturen en de kleding op straat. Op werk kijk je uit het raam en zie je het zonnetje heerlijk schijnen. Je kunt niet wachten tot je thuis bent om gelijk de barbecue aan te steken. Echter wil je wel je gezonde eetpatroon in stand houden. Bij barbecueën denken we gelijk aan veel vlees, pasta, brood en frietjes, maar je kunt het ook hartstikke gezond houden! Zo willen we elke dag wel eten, toch? Het betekent niet dat je nu alleen maar groeten loopt te grillen, er zijn heel veel alternatieven op ‘slecht’ eten. En het mooie is, het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn! Die verleidingen kan jij met de volgende tips heel makkelijk weerstaan, zodat jij tijdens de zomer je ‘summer bod’ makkelijk behoudt en gewoon weer sexy de winter tegemoet gaat.

Tip 1: Marineer zelf je vlees

Je bespaart een hoop calorieën door kant en klare marinades te laten staan, hier zitten namelijk heel veel suikers in. Je kunt beter zelf je eten kruiden en dit een nachtje laten intrekken. Veel gezonder, en stiekem ook een stuk lekkerder.

Tip 2: Groenten op de bbq

Groenten mogen bij de gezonde variant van barbecueën natuurlijk niet ontbreken. Probeer de volgende groenten ook eens uit: paprika, ui, champignons of courgette. Of maak een gemarineerde groentespies. Een zoete aardappel doet het ook goed op de barbecue. Maak inkepingen en vul de aardappel met kruidenboter en wikkel het in aluminiumfolie voordat je ‘m op de barbecue legt.

Tip 3: Lekker stukje vis op de barbecue

Naast vlees, is vis ook hartstikke lekker van de barbecue! Let er wel op dat je vis niet te droog wordt.

Tip 4: Vervang dikmakende sausjes

In heel veel kant en klaren sausjes en voorverpakte salades zit enorm veel suiker en vet. Je bent een stuk gezonder bezig wanneer je de salades en sausjes zelf maakt met verse ingrediënten. Tzatziki maak je gemakkelijk van kwark, knoflook, komkommer, peper en een snufjes zout.

Tip 5: Een gezond dessert

Een gezond dessert is zo gemaakt. Verschillende soorten fruit lenen zich perfect voor op de barbecue. Maak een fruitspiesje met verse ananas of leg een banaan in folie op de grill. Wist je trouwens dat je met perziken een overheerlijke barbecue saus kunt maken? Een stuk gezonder en eigenlijk ook veel lekkerder. Je kunt alles grillen op de barbecue.

Tip 6: Gezonde bijgerechten

Zet in plaats van een bak friet en een stuk stokbrood een gezonde salade op tafel. Je kunt er van alles doorheen doen. Kies voor een frisse pasta salade, of gegrilde groentesalade. Het is ook super lekker om er vers fruit doorheen te doen. De mogelijkheden zijn eindeloos en er is voor ieder wat wils.

Een ‘slanke’ barbecue hoeft dus helemaal niet smakeloos te zijn! Je moet alleen een paar slimme keuzes maken: maak zelf je marinade en sausjes, gooi eens een stuk vis op de barbecue in plaats van een groot stuk vlees, maak een gezond dessert met fruit en zet gezonde gerechten op tafel.

bbq
Gepubliceerd door: Lisa

Exotic Must Know

Open gesneden avocado bloem

Eén Avocado bevat 15 gram vet!

Wist je dat 100 gram avocado 15 gram vet bevat? Dat zijn veelal gezonde vetten die goed zijn voor je lijf. 100 gram avocado is 160 calorieën. Dus ondanks dat avocado's gezond zijn zijn en veel voedingsstoffen bevatten, zijn het wel kleine calorie monstertjes.

Eet zoveel mogelijk kleurrijke voeding

Groente en fruit die veel kleur bevatten, bevatten veel gezonde voedignsstoffen. Eet dus zo kleurrijk mogelijk en varieer! Dan krijg je zoveel mogeljk verchillende voedingsstoffen binnen.

Wist je dat komkommer en watermeloen familie zijn?

Komkommer en watereloen stammen allebei af van de tweezaadlobbige planten, het is dus familie van elkaar.

Je haar en huid hebben ook gezonde voeding nodig

Om je haar mooi glanzend te houden heeft ook je haar verzorging nodig vanuit binnenuit. Droog en breekbaar haar kan het gevolg zijn van slechte eetgewoontes en een tekort aan voedingsstoffen. Voedsel met Omega-3 vetten, zoals vette vis en noten, laten je haar weer glansen. Omdat je haar bijna pure lichaamseiwitten zijn, is het logisch dat proteïnerijke producten je haar versterken. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel en eieren.