Hoe goed is een elektrische fiets voor je conditie?

Hoe goed is een elektrische fiets voor je conditie?

Gezondheid Fietsen Lifestyle Conditie

Hoe goed werk je aan je conditie terwijl je op een elektrische fiets zit? De trapondersteuning is verbonden met de motor van je e-bike, waardoor je minder hoeft te bewegen. Echter fietsen Nederlanders met een elektrische fiets wel veel verder en vaker dan ze normaal gesproken zouden doen met een gewone fiets. Uiteindelijk beweeg je dus veel meer dan je denkt, waardoor je met een elektrische fiets toch aan je conditie werkt. In dit blog lees je meer over de effecten van een elektrische fiets op je gezondheid.

Voor wie is een e-bike uitermate geschikt?

Voorheen was een e-bike vooral populair bij ouderen, tegenwoordig zie je steeds meer verschillende mensen op een elektrische fiets. De elektrische fiets biedt vaak de perfecte oplossing voor mensen met gezondheidsproblemen of overgewicht. Ook kun je bij overgewicht met een elektrische fiets makkelijk blijven bewegen en werken aan gewichtsvermindering. Daarnaast maken hartpatiënten ook vaker gebruik van een elektrische fiets, omdat er tijdens een trainingsprogramma in vergelijking tot een normale fiets, minder hartactiviteit plaatsvindt. Wanneer je elke dag verder moet fietsen dan 10 kilometer, dan is een elektrische fiets echt een aanrader! De afstand is dan net te ver om elke dag comfortabel in wisselvallig weer af te leggen. Ook heb je geen tegenwind en hoef je niet helemaal bezweet aan te komen op je bestemming. Woon je in heuvelachtig gebied? Trotseer het met een e-bike! Ook wanneer je veel bagage hebt, of er vaak met de kids op pad gaat, is een e-bike handig. Als jij je auto inruilt voor een e-bike, zul je bij langdurig gebruik zeker de positieve effecten op je gezondheid merken, zoals een betere conditie. Onderzoek heeft tevens uitgewezen dat mensen die regelmatig fietsen, minder last hebben van overgewicht en een hoge bloeddruk. Daarnaast draag je ook nog eens bij aan het milieu; door minder vaak de auto te pakken verminder je de CO2 uitstoot.

Verbrand je met een elektrische fiets meer calorieën dan met een gewone fiets? Dat niet, maar je zult hoogstwaarschijnlijk wel grotere afstanden gaan afleggen met de elektrische fiets, waardoor je uiteindelijk net zo intensief bezig bent. Het is erg handig voor mensen die door afstand beperkt worden om de gewone fiets te pakken, of wanneer het fysiek niet mogelijk is. Een elektrische fiets nodigt uit om langer en vaker te fietsen. Hierdoor voldoe je toch aan de beweegnorm en blijf je bewegen.

Nederland is natuurlijk ook een fietsland, overal is het mogelijk om per fiets bij je bestemming te komen. Pak eens de fiets voor een bezoekje aan je oma die een paar dorpen verderop woont. Is het lekker weer? Vervang de auto door een elektrische fiets op weg naar werk! Wanneer je kleine veranderingen in je dagelijks patroon doorvoert, krijg je hier veel profijt van. Daarnaast is het natuurlijk ook hartstikke leuk om te fietsen, want wie staat er nou graag in de file? Met lekker weer leg je gemakkelijk en snel grote afstanden af, wat ook gunstig is voor de portemonnee en fietsen helpt tegen stress.

fietsen om te ontspannen
Gepubliceerd door: Lisa

Exotic Must Know

Open gesneden avocado bloem

Eén Avocado bevat 15 gram vet!

Wist je dat 100 gram avocado 15 gram vet bevat? Dat zijn veelal gezonde vetten die goed zijn voor je lijf. 100 gram avocado is 160 calorieën. Dus ondanks dat avocado's gezond zijn zijn en veel voedingsstoffen bevatten, zijn het wel kleine calorie monstertjes.

Eet zoveel mogelijk kleurrijke voeding

Groente en fruit die veel kleur bevatten, bevatten veel gezonde voedignsstoffen. Eet dus zo kleurrijk mogelijk en varieer! Dan krijg je zoveel mogeljk verchillende voedingsstoffen binnen.

Wist je dat komkommer en watermeloen familie zijn?

Komkommer en watereloen stammen allebei af van de tweezaadlobbige planten, het is dus familie van elkaar.

Je haar en huid hebben ook gezonde voeding nodig

Om je haar mooi glanzend te houden heeft ook je haar verzorging nodig vanuit binnenuit. Droog en breekbaar haar kan het gevolg zijn van slechte eetgewoontes en een tekort aan voedingsstoffen. Voedsel met Omega-3 vetten, zoals vette vis en noten, laten je haar weer glansen. Omdat je haar bijna pure lichaamseiwitten zijn, is het logisch dat proteïnerijke producten je haar versterken. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel en eieren.