Soorten en vormen quinoa

Quinoa

Gezondheid Voeding Quinoa Gezonde voeding

De zaden van de quinoa plant zijn prima in de keuken te gebruiken. De korrels kunnen op verschillende manieren in maaltijden worden verwerkt, maar welke quinoa is verkrijgaar? Op de Nederlandse markt zijn er naast pure quinoa ook veel producten verkrijgbaar waarin quinoa is verwerkt.

Witgele quinoa

De meest verkochte en gebruikte quinoa zijn de witgele zaden van het plantje. Deze korrels zijn vrij eenvoudig te krijgen in Nederland en kunnen voor verscheidene gerechten worden gebruikt.

Rode quinoa

De rode variant lijkt meer op rode peperkorrels met zo nu en dan een zwarte, witte of lichtgekleurde korrel er tussendoor. De vorm is hetzelfde als van de witte quinoa maar de smaak verschilt wel. Over het algemeen vinden mensen de rode quinoa wat steviger en knapperiger dan de wit quinoa.

Zwarte quinoa

De laatste natuurlijke soort van is de zwarte quinoa die dezelfde eigenschappen kent als de witte en rode quinoa. De korrel bevat alleen een zwart vliesje en wordt als iets knapperiger en bitterder ervaren dan de witte quinoa. Wil je graag zwarte quinoa gebruiken in gerechten dan moet je daar echt naar op zoek. Of misschien heb je wel een adresje van een biologische winkel bij jou in de buurt die deze korrels regelmatig op voorraad heeft. In Nederland is het namelijk niet op grote schaal beschikbaar.

Gestampte en gepofte quinoa

Naast de verkoop van vaste korrels kun je in speciale supermarkten of biologische winkels ook een gestampte en gepofte variant vinden. In gestampte vorm heeft het dezelfde eigenschappen maar lijkt het meer op havermout. De gestampte quinoa kan daarom goed worden verwerkt in ontbijt- of lunchgerechten zoals yoghurt of een frisse salade. De gepofte variant is vooral heel licht en luchtig en wordt daarom op diverse wijze tot voedsel verwerkt. De verwerking van het product doet geen afbreuk aan de essentiële eigenschappen voor een gezonde voeding.

Gebruik quinoameel voor brood, pannenkoeken of koekjes

In een voedingsschema dat er op is gericht om gluten te vermijden is deze natuurlijke graanvervanger een uitstekende basis. Tot meel gemalen vervangt het op eenvoudige wijze het witte bakmeel dat wordt gebruikt voor het bakken van brood, pannenkoeken of koekjes. Het valt nauwelijks op dat er een andere basis is gebruikt dan traditioneel bakmeel.

Andere producten op basis van quinoa

Omdat voedingsproducten de vraag naar biologische producten sterk zien toenemen zijn er in onze winkels en supermarkten steeds meer producten verkrijgbaar die quinoa als basis hebben. Je moet hierbij denken aan energierepen, toast, crackers, broodproducten en zelfs schoolkoeken.

Gepubliceerd door: Lisa

Exotic Must Know

Open gesneden avocado bloem

Eén Avocado bevat 15 gram vet!

Wist je dat 100 gram avocado 15 gram vet bevat? Dat zijn veelal gezonde vetten die goed zijn voor je lijf. 100 gram avocado is 160 calorieën. Dus ondanks dat avocado's gezond zijn zijn en veel voedingsstoffen bevatten, zijn het wel kleine calorie monstertjes.

Eet zoveel mogelijk kleurrijke voeding

Groente en fruit die veel kleur bevatten, bevatten veel gezonde voedignsstoffen. Eet dus zo kleurrijk mogelijk en varieer! Dan krijg je zoveel mogeljk verchillende voedingsstoffen binnen.

Wist je dat komkommer en watermeloen familie zijn?

Komkommer en watereloen stammen allebei af van de tweezaadlobbige planten, het is dus familie van elkaar.

Je haar en huid hebben ook gezonde voeding nodig

Om je haar mooi glanzend te houden heeft ook je haar verzorging nodig vanuit binnenuit. Droog en breekbaar haar kan het gevolg zijn van slechte eetgewoontes en een tekort aan voedingsstoffen. Voedsel met Omega-3 vetten, zoals vette vis en noten, laten je haar weer glansen. Omdat je haar bijna pure lichaamseiwitten zijn, is het logisch dat proteïnerijke producten je haar versterken. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel en eieren.