Tips voor een gezonde barbecue

Tips voor een gezonde barbecue

Recepten Voeding gezonde barbecue Gezonde dips

Een heerlijke exotische zomer kan natuurlijk niet voorbij gaan zonder een heerlijke en gezellige barbecue. Mensen associëren een barbecue vaak met ongezond, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Een barbecue bestaat namelijk niet alleen uit vlees en stokbrood mt dips. Je kunt ook allerlei gezonde bijgerechten serveren. Wat dacht je van gegrilde groente, gezondere zelfgemaakte dips of wat vegetarische opties? In dit artikel lees je daarom handige tips voor een gezonde barbecue.

Gezonde barbecue met vlees

Er bestaan tal van redenen waarom het crash dieet niet werkt, ook al gebruik je het beste crash dieet schema.We gaan er in ieder geval 3 voor je op een rij zetten. Je gaat immers afvallen zonder dat er een verandering plaatsvindt, waardoor de kans groot is dat je weer terug zal vallen in je oude patroon. Bovendien bestaat het risico dat je honger krijgt tijdens het afvallen, waardoor sommigen het einde van het crash dieet niet eens halen of dan zwaarder zijn dan toen ze eraan begonnen. Tenslotte heb je de biologie van het menselijk lichaam tegen je in het harnas gejaagd. Tijdens een crash dieet gaat het lichaam in de spaarstand, waardoor je na het dieet ineens veel te veel eet en drinkt.

Afvallen zonder verandering

Een gezonde barbecue hoeft niet te betekenen dat je geen vlees meer kunt serveren. Zorg er voor dat je ook andere alternatieven hebt en zorg dat het vlees wat je hebt van goede kwaliteit koopt. Je kunt verschillende soorten vlees kopen, in principe kun je al het vlees bereiden op een barbecue. Breng het bbq vlees op smaak met een heerlijke marinade of kruiden en grill het op de barbecue.

Vergeet ook zeker naast het vlees de bijgerechten en salades niet. Denk aan gepofte aardappels, gegrilde zoete aardappel, frisse salades, fruit, gegrilde groente, champignons met kaas. Serveer met een lekker koel drankje zoals water met citroen en munt bijvoorbeeld.

Gezonde dips

Een barbecue is natuurlijk niet compleet zonder lekkere sauzen voor bij het vlees en dips voor bij het stokbrood. Helaas zitten er in de meeste sauzen en dips veel caloieën, vetten en suikers. Het is daarom een stuk gezonder om de dips zelf te maken. Zo weet je precies wat er in zit en het zal veel in caloieën schelen ten opzichte van de kant-en-klare sauzen. Lees snel verder voor wat gezonde sauzen en dips.

Gezonde knoflooksaus

Kies voor een lightmayonaise of frietsaus en kijk goed op de ingrediëntenlijst of het echt een goedere keuze is. Een saus kan dan wel light zijn, maar soms stoppen ze er dan minder vetten in, maar wel meer suikers. Lees daarom even de ingrediënten voordat je de saus koopt.

Meng de light mayonaise of frietsaus met 3 teentjes knoflook, één eetlepel sambal, peterselie en zoete paprika poeder. Meng alles goed door elkaar en serveer de knoflooksaus op tafel.

Tsatsiki saus

Een heerlijke frisse Griekse saus: tsatsiki. Gemaakt van magere Griekse yoghurt, komkommer, knoflook en kruiden. Eenvoudig om te maken en heerlijk bij vlees of om als dressing te gebruiken bij een salade.

Meng 250 ml Griekse yoghurt, met een halve geraspte komkommer, drie teentjes knoflook, verse peterselie, olijfolie en peper en zout.

Kies voor een barbecue pakket

Wil je het graag gemakkelijk hebben en niet zo veel tijd om in de keuken te staan? Kies dan voor een barbecue pakket. Dit kan je eenvoudig thuis laten bezorgen en je hebt verschillende keuzes qua vlees, vegetarisch, bijgerechten en sauzen. Een bbq aan huis is makkelijk en snel te regelen en te bestellen in verschillende hoeveelheden. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je wilt bestellen en kunt er ook voor kiezen om er zelf nog wat bij te maken. Net waar je zin en tijd voor hebt qua voorbereiding.

Gepubliceerd door: Lisa

Exotic Must Know

Open gesneden avocado bloem

Eén Avocado bevat 15 gram vet!

Wist je dat 100 gram avocado 15 gram vet bevat? Dat zijn veelal gezonde vetten die goed zijn voor je lijf. 100 gram avocado is 160 calorieën. Dus ondanks dat avocado's gezond zijn zijn en veel voedingsstoffen bevatten, zijn het wel kleine calorie monstertjes.

Eet zoveel mogelijk kleurrijke voeding

Groente en fruit die veel kleur bevatten, bevatten veel gezonde voedignsstoffen. Eet dus zo kleurrijk mogelijk en varieer! Dan krijg je zoveel mogeljk verchillende voedingsstoffen binnen.

Wist je dat komkommer en watermeloen familie zijn?

Komkommer en watereloen stammen allebei af van de tweezaadlobbige planten, het is dus familie van elkaar.

Je haar en huid hebben ook gezonde voeding nodig

Om je haar mooi glanzend te houden heeft ook je haar verzorging nodig vanuit binnenuit. Droog en breekbaar haar kan het gevolg zijn van slechte eetgewoontes en een tekort aan voedingsstoffen. Voedsel met Omega-3 vetten, zoals vette vis en noten, laten je haar weer glansen. Omdat je haar bijna pure lichaamseiwitten zijn, is het logisch dat proteïnerijke producten je haar versterken. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel en eieren.